Toelichting

„Herr Heinrich Schüzze / [hat] kurz vohr seinem seel. Ende / den sonst wohl von keinem Componisten noch vohrgenommenen langen 119. Psalm / unter dem Titul des Schwahn-Gesangs (zweifels ohne / weil er solchen für seinen lätsten gehalten) heroisch und Kunstvöllig / mit 8 Stimmen / auff 2 Chören zugebrauchen / fleissig componiret […].“ (C.C. Dedekind, 1674)

In 1671, een jaar voor zijn dood, voltooide Heinrich Schütz de partituur van zijn toonzetting van de 119e psalm. De naam Schwahn-Gesang kwam van hemzelf, hij voelde dat zijn eind dichtbij was. De liturgische elementen zoals de intonaties en de Gloria-Patri-einden, die aan bepaalde psalmtonen gebonden zijn, wijzen erop dat hij bedoelde dat zijn Schwahn-Gesang in kerkdiensten in de hofkerk in Dresden, waar Schütz werkte, uitgevoerd zou worden. In deze niet heel grote kerk beschikte men over twee galerijen met ieder een koororgel, waarop deze dubbelkorigen stukken volgens Schütz uitgevoerd moesren worden:
“Wornebst an Ihre Churfurfurstl [!] Durchl[aucht] […] mein unthertenigstes bitten gelanget, […] das Es […] in Ihrer Durchl Hoff Capell, auf denen beyden über dem Altar, beyden Einander gegenüber, erbaueten zwey schönen Musicalischen Choren, Von 8 gueten stimmen in 2 Orgelinnen versuchet, undt abgesungen werden möge.”

Op 3 en 4 november zal het Hollands Vocaal Ensemble delen uit Schütz's Schwahn-Gesang uitvoeren. Deze worden gecombineerd met werken uit de verzameling Israelis Brünnlein van diens vriend, Johann Hermann Schein, Thomaskantor en Director Musices te Leipzig, en van zijn collega Jan Pieterszoon Sweelinck uit Amsterdam. Bovendien zullen ook orgwelwerken van Sweelinck klinken.

Jörn Boysen