Het Hollands Vocaal Ensemble viert dit jaar haar 25 jarig jubileum. Het koor zet dit heuglijke feit luister bij met een interessant programma:
- in het voorjaar een a-capella programma met Spaanse muziek van Renaissance tot de 20e eeuw;
- in het najaar een uitvoering van het Requiem van W.A. Mozart.

Het jubileum en het feit dat het HVE in al die jaren een constante kwaliteit weet te leveren aan de hand van verrassend repertoire, was voor de jury van de RabobankCultuurprijs aanleiding het koor te nomineren voor de RabobankCultuurprijs 2008:
"Het werk van Bach wordt afgewisseld met dat van eigentijdse en soms tegendraadse componisten als Andries Hubers, Francis Poulenc, Albert de Klerk en Arvo Pärt. Wat ook bijgedragen heeft tot de nominatie is dat het koor samenwerkt met regionale componisten als Kees Bornewasser, die daarbij zijn eigen werken op het orgel begeleidt."

Uitvoering

Zaterdag 26 april 2008
  • Oude Ursulakerk, Warmenhuizen
  • Zondag 27 april 2008
  • NH Kerk, Eenigenburg
  • Programma

    C. de Morales
  • In illo tempore
  • D. Ortiz
  • Te lucis ante terminum
  • T.L. de Victoria
  • Missa Gaudeamus
  • F. Valls
  • Domine vim patior
  • Plorans ploravit
  • J. Pacheco
  • Crudelis Herodes
  • F. Mompou
  • Ave Maria
  • Toelichting

    Tijdens de 15de en 16de eeuw reisden Nederlandse componisten door Europa. Ze waren veelgevraagde musici en de hoven offreerden hen belangrijke banen in hun hofkapellen. Zo werkte bijvoorbeeld Dufay in Duitsland, Frankrijk en Italië, Ockeghem aan de Franse hof, Willaert in Italië en Gombert volgde Karel V op reizen door Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje.

    De invloed van de Nederlandse of Franco-Vlaamse vocale polyfonie op componisten in andere landen was groot. Zo ook in Spanje, waar de werken van componisten als Morales, Guerrero en Victoria niet denkbaar zijn zonder deze invloed uit het noorden.

    Rond 1600 ontstaat in Europa de nieuwe muzikale taal van de Barok, met nieuwe vormen als de Cantate en de Opera, die de polyfonie van de Renaissance langzaam beginnen te verdringen. De componisten in Spanje houden echter aan de polyfonie vast. Natuurlijk ontstaan er ook hier nieuwe vormen (Cantada, Zarzuela), die vooral invloeden uit Italië tonen, maar in geen ander land wordt er in de 18de eeuw nog muziek geschreven die teruggaat op de Renaissance.

    Het Hollands Vocaal Ensemble heeft een aantal van deze werken en muziek uit de 20de eeuw uitgezocht en in één programma gecombineerd met een mis van Tomás Luis da Victoria. Tijdens de voorbereiding van de concerten worden er documentaires over de uitvoeringspraktijk van deze muziek bekeken en met historische klankideeën geëxperimenteerd.

    Zo ontstond een interessant programma, dat een overzicht van vier eeuwen Spaanse muziekgeschiedenis toont.

    Jörn Boysen