Begin mei 2002 is het hollands vocaal ensemble op reis gegaan naar Rusland. Wij waren uitgenodigd om mee te werken aan de Nederlandse Muziek- en Cultuurdagen die jaarlijks in mei worden gehouden in de stad Kaliningrad, de hoofdstad van de gelijknamige provincie.

Voor het muzikale deel werkten, naast het hollands vocaal ensemble, mee de ensembles Folkcorn (Nederlandse en Vlaamse volksliederen uit de Middeleeuwen) en Salon Traction (muziek uit de 30-er jaren). Verder gingen een aantal mensen mee, die demonstaties van traditioneel handwerk verzorgden.


Naast het (drukke) programma met concerten in Kaliningrad, Svetlogorsk en Svetlyj, was er ook tijd zijn om het land te leren kennen.

Programma

    Dinsdag 7 mei
20.00Vertrek per bus, vanaf NS-station Hoorn
    Woensdag 8 mei
OverdagHeenreis door Polen
+22.30Aankomst bij Hotel Baltica in Kaliningrad
    Donderdag 9 mei
10.00Herdenking bij het oorlogsmonument van Kaliningrad
11.30Vertrek naar Svetlogorsk
13.00Optreden op buitenpodium
17.30Concert in het sanatorium Yantar (Barnsteen)
AvondHerdenking bij het oorlogsmonument van Svjetlogorsk
    Vrijdag 10 mei
10.30Vertrek naar Svetlyj
13.00Concert in theater
14.45Terug naar Kaliningrad
17.00Concert in het Cultuurhuis van de Metaalbewerkers
19.00Balletvoorstelling in het Huis van de Kunst
    Zaterdag 11 mei
OchtendVerkenning Kaliningrad
13.00Bezoek Ambermuseum
18.00Opening expositie Nederlandse Lente in het Huis van de Kunst
19.00Concert in het Huis van de Kunst
    Zondag 12 mei
10.00Concert in een van de gevangenissen van Kaliningrad
MiddagLaatste verkenning Kaliningrad, inkopen doen voor de terugreis
17.30Vertrek terug naar Nederland
    Maandag 13 mei
OverdagTerugreis door Duitsland
+19.30Aankomst in Hoorn
 

Het is een heel boeiende reis geweest. Met name de herdenking, donderdagavond in Svetlogorsk, en het optreden in de gevangenis op zondagochtend, hebben diepe indruk gemaakt en zullen ons lang bijblijven.

Repertoire

Omdat niet vooruit is te overzien wat voor werken in de verschillende optredens passend zullen zijn, hebben we een gevarieerd repertoire meegenomen:
Jan Pieterszn. Sweelinck- Psalm 96: Chantez a Dieu
- Psalm 90: Tu as este, Seigneur
C. Goudimel (1505 - 1572)- Psalm 130: Au fond de ma pensée
J.S. Bach- Motet: Jesu, meine Freude (BWV 227)
- Motet: Lobet den Herrn (BWV 230)
Jhr Jacob van Eyck (ca. 1590-1657)- Variaties op een 17e eeuwse liedjes (fluit solo)
Voor ander gelegenheden:- Aan de Amsterdamse grachten
- Durgerdammer Botklopperslied
Jan Pietersz Sweelinck (1562-1621), een van de belangrijkste Nederlandse componisten, was evenals zijn vader organist van de Oude Kerk te Amsterdam. Hij was een zeer bekend pedagoog, verschillende vermaarde componisten uit die tijd, zoals Scheidt, Scheidemann en Anthonie van Noordt, waren zijn leerlingen. Hij was ook een zeer belangrijk koorcomponist. De vier boeken met alle 150 psalmen vormen zijn levenswerk. Samen met de cantates van Bach vormen zij de twee machtige pijlers van de protestantse kerkmuziek. Sweelinck gebruikte de bestaande melodieën van het Geneefse psalter als basis en liet ook de Franse psalmteksten ongeschonden.

De blinde Jonkheer Jacob van Eyck was een beroemde organist, beiaardier en blokfluitist. Hij speelde in zijn eentje variaties op bekende wijsjes en psalmmelodieën. Hij werkte in Utrecht en Holland.

Johann Sebastian Bach (1685 - 1750) mag voldoende bekend worden verondersteld. Het buitengewoon prachtige motet Jesu, meine Freude (gebaseerd op het gelijknamige koraal) is geschreven ter gelegenheid van een begrafenisplechtigheid. Het stuk heeft 11 delen in symmetrische piramide opbouw met een indrukwekkende koorfuga precies in het midden. Het motet Lobe den Herrn, alle Heiden laat op uitbundige wijze de tekst van lofpsalm 117 horen.