Na 17 jaar met een vaste dirigent te hebben gewerkt, verkent het Hollands Vocaal Ensemble in 2005 en 2006 nieuwe mogelijkheden van de uitvoeringspraktijk aan de hand van projecten met verschillende dirigenten.

Het tweede project in deze serie, van februari tot april/mei 2006, staat onder leiding van Jörn Boysen.

Uitvoeringen

21 april 2006
  • Dorpskerk, Voorschoten
  • 22 april 2006
  • Oud-Katholieke Kerk, Delft
  • 23 april 2006
  • Barthkapel, Den Haag (alleen Messe des Morts)
  • 13 mei 2006
  • Kapelkerk, Alkmaar
  • Programma

    M.A. Charpentier
  • Intermède pour Le Malade Imaginaire de M. Molière
  • J. Gilles
  • Messe des Morts
  • Toelichting

    De combinatie van beide werken mag op het eerste gezicht bevreemden, echter in de tijd van de Barok lagen tegenstrijdige thema's als 'Leven' (Theater, Commedia dell'Arte) en 'Dood' (Requiem) dicht bij elkaar. Ze werden ook zo naast elkaar geplaatst, zowel in de literatuur, beeldende kunst als de architectuur. Men weende bij een trouwerij net zo als bij de opera. Zo schrijft de bekende Franse schrijfster Madame de Sèvigne, van wie de brieven een belangrijke bron vormen over het leven aan het hof van Lodewijk XIV, "Ik heb bij het Miserere van de Messe des Morts van Gilles zoveel tranen vergoten als bij de klaagzangen van Alceste", in de gelijknamige opera van Lully.

    Het Hollands Vocaal Ensemble en Musica Poetica zullen deze beide werken, die de verschillende soorten van Franse vocale muziek uit de Barok vertegenwoordigen, in hun oorspronkelijke uitgave ten gehore brengen. Dat houdt in dat het intermède van Charpentier in de versie van 1674 (hierin liggen de meest duidelijke en volledige instructies van de componist opgesloten) en de Messe des Morts van Gilles in de uitgave met strijkers, traverso's, vijfstemmig koor en solisten worden uitgevoerd. Zo worden de toehoorders op barokke wijze vermaakt en ontroerd

    'Le Requiem a pénétré de douleur les François, et les Italiens en ont tremblés d'effroy.' (Michel Corrette, 1764)

    Jörn Boysen