Uitvoering | ||
18 december 2004 | ||
19 december 2004 | ||
24 december 2004 | ||
Programma | ||
H. Distler | ||
M. A. Charpentier | ||
F. S. Aumann |
Het koor | |||
Sopranen: | Alten: | Tenoren: | Bassen: |
Tineke den Boogert | Lida Bekker | Bart Slagt | Marko Draisma |
Marjolein ten Cate | Esther den Boer | Tom Theunis | Henk Pielage |
Harriette Gunnink | Atie Loerakker | Dick Visser | Ellis Staas |
Joke Tanja | Marianne Schoorel | Lody Trap | |
Ineke Ooyevaar | |||
Willy Rispens | |||
Lies Zijp | |||
Instrumentalisten | |||
Inge Lukkien | blokfluit | Heleen Delis | viool |
Joost Jansen | blokfluit | Heleen Zwanenburg | viool |
Marjan Prins | dulciaan | Romein van der Drift | altviool |
Hugo van Veen | orgel en midwinterhoorn | Simon Overtoom | cello |
Dirigent: Hugo van Veen | Evangelist: Henk van Niekerk |
De Weihnachtsgeschichte is geen vrolijk stuk. Het was 1933: Hitler net aan de macht. De grote politieke spanningen die uiteindelijk tot de tweede wereldoorlog leidden grepen Distler zeer aan. Je hoort in dit stuk a.h.w. de worsteling die Distler doormaakte om de kerstgedachte in deze dreigende tijd vorm te geven. Treffend is dat te horen in de lofzang van Maria (door twee lage vrouwenstemmen) waar het koor doorheen zingt:
Wir bitten dich von Herzen
Du edle Königin, durch deines Sohnes Schmerzen
Wann wir fahren dahin aus diesem Jammertal.
Du wollest uns geleiten, bis in der Engelsaal
Als de herders ten tonele verschijnen laat Distler dat horen in een uiterst gecompliceerde achtstemmige canonische bewerking van Es ist ein Ros entsprungen.
Na de pauze nemen wij u mee naar een totaal andere kerst-wereld: die van de Franse barok. In de Messe de Minuit (mis voor de kerstnacht) passeren allerlei vrolijke Franse kerstliedjes de revue, begeleid door violen en fluiten. Geraffineerd speelt Charpentier hier met klankkeuren door strijkers en blazers apart, maar ook unisono te laten spelen. Af en toe schrijft Charpentier: hier speelt het orgel hetzelfde liedje. Dat zullen we dus ook maar doen. Om al vast in de stemming te komen spelen de instrumenten tijdens de pauze Franse kerstmuziek van Michel Delalande, eindigend met een imitatie van de kerstklokken.
Met name in Bohemen werden in de Barok veel stukken gecomponeerd waarbij het accent lag op de herders in de stal. In Ihr Hirten kommt herbei introduceert Aumann zelfs de primitieve herdershoorn. Omdat we niet weten welk instruument hij precies in gedachten had (hij noemt alleen "Cornu Pastorum in A"), hebben wij gekozen voor de midwinterhoorn. Deze wordt al eeuwen door boeren in Twente bespeeld in de tijd rond kerst. Alleen met de zuiverheid van dit soort instrumenten moeten wij het niet al te nauw nemen...