J.S. BACH motetten Hollands Vocaal Ensemble, Barokensemble: 2 violen, viola, violoncello, violine, 2 hobo's, hobo da caccia, orgel (authentieke instrumenten en replica's). Solisten Harriette Gunnink, sopraan; Anneke Breukel, alt; Tom Theunis, tenor; Ellis Staas, bas. Het geheel o.l.v. Hugo .van Veen. Gehoord: zaterdagavond 18 november, Grote Sint Laurenskerk in Alkmaar.
Het was een goede greep van het Hollands Vocaal Ensemble om deze motetten uit te voeren in de intieme ruimte van het hoogkoor van de kerk. Het in groten getale opgekomen publiek, (de ruimte was tot de laatste plaats bezet) werd zo direct betrokken bij de muziek, en het bezwaar van over-akoestiek, wat je al gauw hebt in zo'n grote kerk, werd voor het grootste deel hierdoor opgeheven.
Het koor zette in met een juichend, a capella gezongen, dubbelkorig 'Der Geist hilft unserer Schwachheit auf'. Menigeen zal hier met kippenvel naar geluisterd hebben. Van Veen wist hierin het koor tot grote hoogte te brengen, de dubbelkorigheid was prachtig uitgebalanceerd, in de koorfuga was het thema altijd duidelijk te volgen, en het koraal mooi gedragen, met uitgekiende pauze's tussen de strofen. |
Overstemd
Het '0 Jesu Christ, mein's Lebens Licht' uit de cantate 118 componeerde Bach ter gelegenheid van de rouwplechtigheid van de gouverneur van Leipzig. Hier wist het koor een haast devote stemming op te roepen. Helaas werd het geheel wat overstemd door het instrumentale ensemble. Wellicht was de opstelling van het geheel hier debet aan. Het koor stond, gedwongen door het (te) smalle podium in een grote kring om het orkest heen, waardoor de sopranen en de bassen zo'n vijftien meter uit elkaar stonden, met het orkest daartussen. Bovendien verdween een gedeelte van de alten achter de violine en het orgel. Een meer conventionele opstelling van het koor had hierin verbetering kunnen brengen. Bij een eventueel volgend concert zou een breder podium zeker op z'n plaats zijn.
Met een jubelend en dansend 'Lobet den Herrn, alle Heiden' waarin Van Veen zijn mensen weer tot bijna professionele hoogte wist te inspireren, maar waarin het orkest toch weer domineerde, werd het gedeelte voor de pauze afgesloten.
Een voorbeeld van een totaal verschillende tekstbenadering van twee componisten, donateur en tijdgenoten van elkaar, viel te beluisteren in 'Singet dem Herrn ein neues Lied'. Telemann koos voor de cantatevorm met aria's en koordelen, Bach voor een achtstemmige dubbelkorige motetvorm. |
Duet
In de cantate van Telemann maakte Van Veen voor de aria's gebruik van solisten uit eigen kring, met mooie aria's van bas Ellis Staas en tenor Tom Theunis. Alt Anneke Breukel had, hoewel ze haar aria's technisch goed bracht, wat weinig volume, vooral in het duet met de tenor. Onbetwiste uitschieter was sopraan Harriette Gunnink, die met haar kristalheldere stemgeluid wist te boeien. Het koor mag zich gelukkig prijzen met dergelijke solisten.
In Bach's motet viel de grote virtuositeit van het koor op. Zoals Van Veen in het programmaboekje schreef 'Een compositie met een allure die nauwelijks valt te overtreffen' Het koor wist deze allure ook perfect te brengen. Ook hier viel weer de mooie doorzichtigheid van de fuga op.
Als toegift kwam het koor met een eigen bewerking van koraal 'Sei Lob und Preis mit Ehren' van Bach uit zijn cantate 28. Een werk met een gedragen cantus-firmus voor de sopranen.
Het Hollands Vocaal Ensemble heeft als volgend project Bach's 'Hohe Messe' en zoekt hiervoor nog alten, tenoren en bassen. De vaste repetitieavond is op de woensdag van 20.00u tot 22.15u. en de Koogerkerk te Zuid-Scharwoude.
JAAP WIJNANDS |